Fenkuł da sie lubić...

2017-09-08


 Fenkuł włoski zwany też koprem włoskim lub koper słodkim, pachnie anyżem, jest chrupiący i ma łagodnie słodki smak. Pochodzi z wybrzeży morza Śródziemnego i rozpowszechniony został w Europie już w czasach Imperium Rzymskiego. Fenkuł tworzy jasnożółtą bulwę, która składa sie dwóch lub trzech grubych i nachodzących na siebie liści, a zielone łodygi fenkułu są rozgałęzione i wyrastają z nich pierzaste listki. <br />    Chociaż fenkuł nie wszystkich przekonuje do siebie,  to z pewnością warto go bliżej poznać i częściej zapraszać na nasze stoły. A dlaczego i jak to zrobić?

      Fenkuł włoski
zwany też koprem włoskim lub koper słodkim, pachnie anyżem, jest chrupiący i ma łagodnie słodki smak. Pochodzi z wybrzeży morza Śródziemnego i rozpowszechniony został w Europie już w czasach Imperium Rzymskiego. Fenkuł tworzy jasnożółtą bulwę, która składa sie dwóch lub trzech grubych i nachodzących na siebie liści, a zielone łodygi fenkułu są rozgałęzione i wyrastają z nich pierzaste listki.

      Chociaż fenkuł nie wszystkich przekonuje do siebie,  to z pewnością warto go bliżej poznać i częściej zapraszać na nasze stoły. A dlaczego i jak to zrobić?

      Zdrowie. Fenkuł jest cennym źródłem witamin i minerałów. Zawarta w nim witamina C poprawia strukturę skóry poprzez sprawną produkcję kolagenu, ponadto poprawia odporność oraz jest przeciwutleniaczem, który ogranicza ilość wolnych rodników niekorzystnych dla zdrowia. Zawiera też znaczne ilości potasu, który wraz z wapniem i magnezem korzystnie reguluje ciśnienie krwi i chroni serce. Jest bogatym źródłem błonnika przez co wpływa na obniżenie ilości wchłanianego cholesterolu oraz poprawia pracę przewodu pokarmowego. Fenkuł jest także naturalnym źródłem estrogenu, który to reguluje kobiecy cykl reprodukcyjny.

      Jednocześnie należy wiedzieć, że ze względu na zawartość estrogenu nie zaleca sie spożywania fenkułu w stanach chorobowych hormono-zależnych takich jak endometrioza albo nowotwory kobiece. Nie zaleca sie konsumpcji fenkułu u kobiet w ciąży i matek karmiących z powodu braku jednoznacznych danych o jego wpływie na zdrowie potomstwa. Wysoka zawartość potasu po spożyciu fenkułu może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia u pacjentów z chorobami nerek, ze względu na problem z wydalaniem nadmiaru potasu. Obserwowano także reakcje alergiczne na fenkuł.


      Kuchnia. Obecnie fenkuł jest rozpowszechniony szczególnie w kuchni francuskiej i włoskiej. Jest spożywany na surowo lub gotowany. Bulwa fenkułu komponuje sie z daniami z drobiu i ryb, a także z pomarańczą, oliwkami i selerem. Podaje sie ją z serami twardymi jak, np. parmezan. Łodyżki fenkułu mogą zastąpić łodygi selera w wywarach lub zupach. Jego pierzaste listki używane są do aromatyzowania dan rybnych lub sałatek ziemniaczanych także nadają one smak anyżu daniom z makaronem lub ryżem. Fenkuł przechowuje się w lodόwce ok. 3 dni, jednak w miarę upływu czasu traci swój aromat. Może być zamrażany, najpierw należy go blanszować przez 5 minut, a następnie dobrze odsączyć, osuszyć i wtedy zamrozić. 

      Przyrządzam fenkuł na różne sposoby, ale najbardziej lubię jego chrupiące listki i lekko anyżkową nutę. Polecam wiec sałatkę, ktόrą zaadaptowałam ze zbioru przepisów mojej cioci z Prowansji:  

   

Fenkuł po prowansalsku


Składniki/ 4 osoby:
2 dorodne fenkuły
3 jajka
kilka czarnych oliwek
sos vinaigrette (3 łyżki oliwy; 1 łyżka soku z cytryny; musztarda, sól, pieprz do smaku) natka pietruszki    


Wykonanie:
Jedno jajko ugotuj na twardo, a pozostałe dwa jak lubisz. Wymieszaj składniki na sos vinaigrette i dodaj jedno, ugotowane na twardo, dobrze rozgniecione jajko. Umyj fenkuł, odkrój łodyżki i listki. Zdejmij  z niego dwa zewnętrzne liście, jeśli to konieczne, obierz obieraczką także drugi liść. Przekrój bulwę na pół i wytnij głąb. Pokrój bulwę w cienkie plasterki (piórka). Wymieszaj plasterki fenkułu z sosem, udekoruj pozostałymi jajkami i czarnymi oliwkami. Posyp posiekaną natką pietruszki. Odstaw na kwadrans, po czym serwuj.      



    Agnieszka Chęcińska-Moser Jest doktorem nauk biomedycznych, biologiem molekularnym i szefem kuchni. Prace doktorska obroniła na Wolnym Uniwersytecie w Amsterdamie, następnie odbyła kilka staży podoktorskich z diagnostyki i leczenia nowotworów w USA, Hiszpanii i Belgii. Uzyskała dyplom mistrzowski w prestiżowej szkole sztuk kulinarnych Le Cordon Bleu w Paryżu. Specjalizuje sie w zakresie żywienia molekularnego w zdrowiu i w chorobie. Interesuje się psychologią, historią sztuki kulinarnej i śpiewem klasycznym. Mieszka w Paryżu.  



Agnieszka Chęcińska-Moser© 2017 Wszystkie prawa zastrzeżone. Wszelkie informacje medyczne opublikowane powyżej maja charakter wyłącznie informacyjny i nie moga być interpretowane jako substytut świadomych i indywidualnych porad medycznych udzielanych przez wykwalifikowany personel medyczny.    

Polecane
Fenkuł - koper włoski świeży BIO ok. 450gBioplanetFenkuł - koper włoski świeży BIO ok. 450g
10,98 zł / 0.45 kg Cena 1 kg: 24,40 zł
Oliwki kalamata (bez pestek) 315gOliwki kalamata (bez pestek) 315g
19,99 zł / szt.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixelpixel